Sweden

Det är en ganska tandlös lag faktiskt.. jag menar, varför ska de förstöra allt roligt?

Precis som när jag skaffade vattenskoter.. de ska alltid förstöra nöjen för folk!

Nåja, det är bara att flyga och vara glad :D
 
Nog värre i stan. Men för egen del som bor bortom alla ära och hederlighet är det lättare. Flyger mest över den egna marken. Tror man får tillstånd att kolla sin egen skog men tänker inte be om lov.
 
Flyger mest i stugan på sommaren, samma sak där.. över egen mark kan det inte vara ett problem! :)
 
Har du hunnit testa Nvidian? :)
Gjorde 2 korta testrundor idag med P4/Nvidian. Väder var soligt men bara runt 3 plus. Vinden cirka 7 meter. Först en sväng manuellt om knappt 8 minuter. Sedan en Waypoint mission med 5 punkter som varade i drygt 6 minuter. Märkte inget konstigt och loggarna på Healthy Drones såg bra ut. Ville ta det lite lugnt första testen med tanke på att Nvian med 7.0 nougat krånglat för en del. Har inte provat HDMI ännu eftersom jag inte har några glasögon att plugga in. Har inte provat med DJI GO 4 men tror inte jag tänker göra det just nu. Verkar vara mycket strul med den och Litchi duger gott åt mig än så länge. Mvh Helgo
 
Har själv lagt ned tanken på goggles, iaf inte att uppgradera mina enklare Homido H2 (600 kronors)

Kommer köra K1 och Litchi rakt av, tror det kommer fungera riktigt bra! :)
 
Har själv lagt ned tanken på goggles, iaf inte att uppgradera mina enklare Homido H2 (600 kronors)

Kommer köra K1 och Litchi rakt av, tror det kommer fungera riktigt bra! :)

Problemet för mig är att jag har svårt att se skärmen vid klart väder. Spelar inte så stor roll när man kör waypoints om inget krånglar. Men vore bra att se bättre ifall problem uppstår. Skärmskydd funkar dåligt efter som bakgrunden speglar sig i skärmen. Har sett en slags tunnel man sätter på och sedan kikar i. Enklast är väl att prova med en filt över skallen. Med tanke på min ålder torde skulle det nog förbättra mitt utseende. Mvh Helgo
 
Kul att folk fortsätter flyga! Jag tänkte också skita i det, men kanske inte flyga över områden med mycket människor. Sen är det ju bara att plocka av gimbal'n om någon kommer fram och frågar.

Tänkte kolla om det finns någon vänlig själ i Stockholmsområdet som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig med ett flygtest? Jag har ju som jag skrev tidigare en crashad gimbal, men tror att Ph 3:an i övrigt inte ska vara påverkad. Men när jag testflög utan gimbal härom dagen så betedde sig den underligt och hade problem att landa. Är det något ni vet vad det kan vara?

Det jag skulle behöva hjälp med är att låna en gimbal och sätta på för att se om den fortfarande beter sig konstigt. Vet att det kanske är mycket begärt, men fråga skadar ju aldrig!
 
  • Like
Reactions: Simzy666
Kul att folk fortsätter flyga! Jag tänkte också skita i det, men kanske inte flyga över områden med mycket människor. Sen är det ju bara att plocka av gimbal'n om någon kommer fram och frågar.

Tänkte kolla om det finns någon vänlig själ i Stockholmsområdet som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig med ett flygtest? Jag har ju som jag skrev tidigare en crashad gimbal, men tror att Ph 3:an i övrigt inte ska vara påverkad. Men när jag testflög utan gimbal härom dagen så betedde sig den underligt och hade problem att landa. Är det något ni vet vad det kan vara?

Det jag skulle behöva hjälp med är att låna en gimbal och sätta på för att se om den fortfarande beter sig konstigt. Vet att det kanske är mycket begärt, men fråga skadar ju aldrig!
Hade jag bott närmare så hade ja ställt upp. Lycka till!
 
  • Like
Reactions: G-Dizzle
Fritidsflyga skall inte vara ngt problem så vida det inte är "upprepad, varaktig". Har lagt in en bild från ett FB forum där vederbörande haft en mailkonversation med DI. Så filma på :) Tidningen som det hänvisas till är DI's egen tidning där man gav exemplet att "filma sina barn i skidbacken kan vara OK"

Flyger själv i sthlmstrakten och luftade min P4:a i morse. Av de som löpte, vandrade med hunden och cyklade förbi, 5-6 stycken så sade ingen ngt om det.
 

Attachments

  • DI.png
    DI.png
    1.1 MB · Views: 424
  • Like
Reactions: Simzy666
Hej!

Jag har just köpt en ny Phantom 4 och tänker flyga med utgångspunkt från "Flygstaden" Linköping. Problemet är att här finns två flygplatser på varsin sida av staden och kontrollzonerna överlappar i staden.

Vad säger ni som brukar kontakta flygledartornen: Brukar de vara tillmötesgående och säga ok eller är de njugga och säger att man inte får flyga?
 
Fint flygväder idag och passade på att ta en sväng runt en av mossarna hemmavid. Kvaliteten när man laddar upp till YouTube blir inte den bästa men inget att göra åt så vitt jag begriper. Min P4 och Litchi gjorde grovjobbet och all gick utan krångel.
Flyger sällan över 50 meter ovan mark så tror inte man behöver be flygledaren om lov så länge man håller sig undan NFZ runt själva flygplatsen och in och ut flygningsvägarna. Träden hemmavid är max runt 30 meter och att flygplan/helikopter skulle flyga 20 meter ovan dessa verkar inte rimligt. Mvh Helgo
 
Fint flygväder idag och passade på att ta en sväng runt en av mossarna hemmavid. Kvaliteten när man laddar upp till YouTube blir inte den bästa men inget att göra åt så vitt jag begriper. Min P4 och Litchi gjorde grovjobbet och all gick utan krångel.
Flyger sällan över 50 meter ovan mark så tror inte man behöver be flygledaren om lov så länge man håller sig undan NFZ runt själva flygplatsen och in och ut flygningsvägarna. Träden hemmavid är max runt 30 meter och att flygplan/helikopter skulle flyga 20 meter ovan dessa verkar inte rimligt. Mvh Helgo
Ja idag har det varit fint flyg väder. Knäppte en fin på solnedgången över Vbg
06c0821def48850043734479e35ecedc.jpg
 
Ser ut att bli fint flygväder idag så det blir nog en flygtur. Har köpt Yuneec Skyview FPV Googles från Hobbex. Kommer nog under de närmaste dagarna. Skall se hur det funkar med min Nvida K1. Åter kommer när jag testat dem. Läste att våra kära folkvalda har tagit sitt förnuft till fånga och gör ett undantag för drönare med kamera. Så från och med Augusti verkar det vara lagligt igen om jag fattat saken rätt. Fina bilder ovan både från min hemstad Vänersborg och vår huvudstad. Inte bara natur som ger fina bilder.
 
  • Like
Reactions: Simzy666
Lagkorrigeringen är inte klubbad än men det ser lovande ut. Regeringen gick vidare med förslaget till nästa steg trots att foliehattarna på Datainspektionen var emot det i sitt remissvar.

Det har varit en både absurd och ologisk lag. Jag VET att jag inte kränker någon med mitt flygande, men jag har delvis dragit ner på flygandet ändå pga obehaget med risken att råka på hobbypoliser. När jag väl har flugit så har jag känt mig tvingad att ställa mig på diskreta platser, eller på tider när där varit minimalt med folk. Det har rent praktiskt minskat ner mina flygställen rejält. Det ska bli skönt att kunna flyga precis lika icke-kränkande som tidigare men troligtvis slippa påhopp.
 
  • Like
Reactions: Simzy666
Fick mina Yuneec Skyview FPV Googles redan idag så jag var tvungen att testa dem helt kort. Att jag valde dem beror på de har plats för glasögon. Var bara att plugga in dem i Nvida K1 och välja spegla skärmen,sedan funkade utan problem. Kändes dock ovant att flyga med dem. Tar nog ett tag att vänja sig. Hade tyvärr förlagt mina läsglasögon så bilden med mina vanliga progressiva glas var inte helt skarp. Tror dock att läs glasögon skulle löst det hela. Synd att bilden man ser inte är lika bra som när man spelar upp det på datorn.
 
  • Like
Reactions: Simzy666

Members online

Forum statistics

Threads
143,087
Messages
1,467,531
Members
104,965
Latest member
cokersean20